En el present apartat hi trobareu totes les activitats que proposem els membres del grup. Aquestes, van adreçades i estan pensades per cicle superior.
Competències bàsiques
La finalitat d'aquesta activitat rau en la capacitat de síntesi d'informació i l'assoliment i la integració d'aquesta per tal de plasmar-la en un altre medi i exposar-la davant la resta de companys per arribar a complementar la informació de la resta. Creiem doncs, que aquesta activitat és intressant per a diferents motius: En primer lloc, perquè afavoreix el treball cooperatiu i promou les habilitats d'expressió oral i finalment permet a través de l'agrupació de les diferents pestanyes la presentació d'una regió completa. Ja per acabar, us detallem les competències d'aquesta activitat:
- Competències específiques per conviure i habitar el món:
- Identificar, localitzar i descriure les principals característiques naturals, humanes i socials d'un territori utilitzant conceptes i procediments geogràfics.
- Explicar els fenòmens amb l'ajuda de models, verificar la coherència entre les observacions i l'explicació donada, i expressar-la utilitzant diferents canals comunicatius.
- Participar en la vida col·lectiva de la classe, l'escola i la localitat, posant en pràctica habilitats socials que afavoreixen les relacions interpersonals.
- Competències comunicatives:
- Expressar idees i organitzar informacions de manera eficaç i intel·ligible sobre espais, fets, problemes i fenòmens geogràfics, històrics, socials, naturals i tecnològics.
- Comunicar idees i informacions de manera oral, escrita, visual i utilitzant les TIC per informar, per convèncer, per dialogar.
- Identificar informacions rellevants de l’àrea en textos que utilitzen diferents canals comunicatius i de procedències diverses.
- Competències metodològiques:
- Utilitzar habilitats de planificació del treball.
- Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació.
- Utilitzar el pensament crític i creatiu per a l’anàlisi de la informació, la resolució de problemes i la presa de decisions.
- Competències personals:
- Aplicar coneixements i habilitats en contextos familiars i del seu entorn.
- Dissenyar i aplicar projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa.
- Desenvolupar habilitats personals (autoestima, autocrítica, autoreflexió, autoaprenentatge, iniciativa...) que afavoreixen les relacions interpersonals.
Objectius
- Realitzar l'estudi de la regió d'Astúries a través del bloc.
- Utilitzar diversos llenguatges (expressió oral, corporal), recursos (TIC) i codis diversos (lingüístics, númerics i gràfics) per expressar i comunicar els continguts de les distintes pestanyes.
- Participació activa de cada membre del grup a través del treball cooperatiu.
- Utilitzar les competències comunicatives pròpies de l’àrea de coneixement del medi social(descripció, explicació, justificació, interpretació i argumentació).
Continguts
- Lectura, comprensió i síntesi.
- Treball cooperatiu.
- TIC.
- Estudiar una regió des de diferents punts de vista.
- Expressió comunicativa.
- Anàlisi de gràfiques, mapes i estadístiques.
- Sectors de producció.
- Història, Geografia i Demografia.
Descripció de l'activitat
Pel
que fa la primera activitat, té com a finalitat apropar als alumnes a
la regió d'Astúries i als continguts treballats al bloc. Així doncs, els
alumnes hauran de consultar la pestanya corresponent i realitzar una
exposició d'aquesta a la resta de grups a partir d'un suport digital.
A continuació es proposa el següent procediment:
- Dividir el grup-classe en 4 grups de treball equitatius.
- Repartiment aleatori de les 4 pestanyes del bloc (com és, de què viuen, com ha canviat, futurs possibles).
- Cada grup haurà de sintetitzar i agrupar la informació pertinent de la seva pestanya.
- Un cop seleccionada la informació s'haurà d'elaborar una presentació mitjançant un suport digital (Power Point o similar).
- Presentació a l'aula de la pestanya corresponent davant la resta de companys i explicar-la. La presentació tindrà una durada compresa entre 5 i 10 minuts. Es valorarà positivament que participin tots els alumnes del grup a la presentació.
Avaluació
Pel
que fa l'avaluació d'aquesta activitat tindrà dues vessants: En primer
lloc, l'avaluació per part del mestre en la que es tindrà en compte la
capacitat de síntesi, la correcció dels continguts, la presentació
visual i l'expressió d'aquests. D'altra banda, hi haurà també una
coavaluació de grup en què cadascú valorarà la resta de grups i el seu
propi.
Competències bàsiques
La finalitat d'aquesta WebQuest és que els alumnes assoleixin les diferents competències bàsiques relacionades en l'àmbit del coneixement del medi natural, social i cultural. Així doncs, a continuació es detallen les competències relacionades amb aquesta activitat:
- Competències específiques per conviure i habitar el món:
- Situar-se en l'espai, orientar-s'hi i desplaçar-s'hi utilitzant diferents recursos.
- Utilitzar críticament fonts d'informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar l'entorn.
- Identificar, localitzar i descriure les principals característiques naturals, humanes i socials d'un territori utilitzant conceptes i procediments geogràfics.
- Competències metodològiques:
- Utilitzar habilitats de planificació del treball.
- Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació.
- Utilitzar el pensament crític i creatiu per a l’anàlisi de la informació, la resolució de problemes i la presa de decisions.
- Competències personals:
- Aplicar coneixements i habilitats en contextos familiars i del seu entorn.
- Dissenyar i aplicar projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa.
- Desenvolupar habilitats personals (autoestima, autocrítica, autoreflexió, autoaprenentatge, iniciativa...) que afavoreixen les relacions interpersonals.
Objectius
Pel que fa als objectius, a continuació presentem els que considerem estrictament vinculats a l'activitat i el cicle al qual va dirigida:
- Identificar i valorar elements del patrimoni.
- Investigar i aprendre a través de la utilització de recursos TIC (WebQuest).
- Afavorir i promoure l'autoaprenentatge individual i el pensament crític.
- Potenciar el treball cooperatiu i el respecte d'uns rols determinats dins del grup.
- Localitzar i identificar diferents elements en un mapa.
- Seleccionar, organitzar i descriure els successos històrics més representatius relacionats amb l'evolució d'un lloc concret (Covadonga).
- Endinsar a l'alumne en el coneixement de la demografia.
- Ampliar els continguts del bloc i el coneixement de la regió.
Continguts
- Lectura, comprensió i síntesi.
- Treball cooperatiu.
- TIC.
- Estudiar una regió des de diferents punts de vista.
- Conèixer nous suports de treball.
- Capacitat per cercar recursos.
- Història i Geografia.
- Mapes.
- Elements culturals.
Descripció de l'activitat
Aquesta
és una altra activitat del bloc, en la que hem decidit realitzar una
WebQuest basada en la regió asturiana de Covadonga. Els motius que ens
van conduir a escollir aquesta zona van ésser, d'una banda, el gran
interès des del punt de vista cultural i natural. D'altra banda, també
ens va cridar l'atenció la rellevància del patrimoni d'aquesta regió
vinculat amb la religió i l'espiritualitat.
Entenem per WebQuest la metodologia de treball didàctic que consisteix en realitzar una investigació guiada, amb recursos que procedeixen bàsicament d'Internet. Aquesta eina promou la utilització d'habilitats cognitives superiors, el treball cooperatiu i l'autonomia dels alumnes. Finalment també contempla una avaluació pròpia.
Val a dir, que aquesta WebQuest és important per dos aspectes: En primer lloc, perquè es tracta d'una eina útil i eficient per a treballar amb els alumnes a l'aula i també perquè permet ampliar informació rellevant d'Astúries i així mateix acabar de complementar i enriquir la informació del bloc.
Entenem per WebQuest la metodologia de treball didàctic que consisteix en realitzar una investigació guiada, amb recursos que procedeixen bàsicament d'Internet. Aquesta eina promou la utilització d'habilitats cognitives superiors, el treball cooperatiu i l'autonomia dels alumnes. Finalment també contempla una avaluació pròpia.
Val a dir, que aquesta WebQuest és important per dos aspectes: En primer lloc, perquè es tracta d'una eina útil i eficient per a treballar amb els alumnes a l'aula i també perquè permet ampliar informació rellevant d'Astúries i així mateix acabar de complementar i enriquir la informació del bloc.
A continuació adjuntem l'enllaç per tal d'accedir a la WebQuest:
WebQuest de Covadonga
Avaluació
Avaluació
Pel que fa a l'avaluació, aquesta es troba àmpliament detallada dins la mateixa WebQuest.
REFERÈNCIES:
WebQuest. 2011. Wikipedia. 7 desembre 2011 a, http://es.wikipedia.org/wiki/WebQuest
Departament d'Ensenyament. 2007. Currículum d'Educació Primària. Generalitat de Catalunya.
Activitat 3 - Cacera del tresor
Competències bàsiques
Aquesta és la tercera activitat del bloc. Consisteix a realitzar una cacera del tresor centrada en conéixer una mica més el litoral asturià. El fet que ens va fer escollir aquesta opció va ésser que la regió asturiana combina la part interior de muntanyes amb la costanera i que cadascuna d'aquestes parts complementa l'altra i no es pot treballar-ne una sense la seva complementària.
Cacera del tresor del litoral asturià
REFERÈNCIES:
Activitat 4 - Promoció turística
La finalitat d'aquesta activitat és conèixer de manera clara les principals ciutats de la regió d'Astúries. Així mateix, potenciar les capacitats plàstiques i comunicatives. Hi relacionem les següents competències:
Aquesta activitat serà avaluada en dues parts, la part del mural i la part d’exposició a la classe. La puntuació anirà de la següent manera:
Activitat 3 - Cacera del tresor
Competències bàsiques
La finalitat que es persegueix amb aquesta activitat és treballar i analitzar un dels elements característics del Principat d'Astúries com és el seu litoral i els diferents elements que el constitueixen. Per tant, aquesta cacera del tresor va encarada a dos aspectes, d'una banda, a descobrir el litoral de la regió. I de l'altra, a què els alumnes construeixin el seu propi coneixement. Així, hem intentat configurar una activitat interactiva i educativa, però que alhora contempla una vessant lúdica i didàctica. En el conjunt de l'activitat s'hi inclouen les següents competències:
- Competències específiques per conviure i habitar el món:
- Situar-se en l'espai, orientar-s'hi i desplaçar-s'hi utilitzant diferents recursos.
- Utilitzar críticament fonts d'informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar l'entorn.
- Identificar, localitzar i descriure les principals característiques naturals, humanes i socials d'un territori utilitzant conceptes i procediments geogràfics.
- Explicar els fenòmens amb l'ajuda de models, verificar la coherència entre les observacions i l'explicació donada, i expressar-la.
- Competències metodològiques:
- Utilitzar habilitats de planificació del treball.
- Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació.
- Utilitzar el pensament crític i creatiu per a l’anàlisi de la informació, la resolució de problemes i la presa de decisions.
- Plantejar-se preguntes que puguin ser objecte d'investigació.
- Competències personals:
- Aplicar coneixements i habilitats en contextos familiars i del seu entorn.
- Dissenyar i aplicar projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa.
- Desenvolupar habilitats personals (autoestima, autocrítica, autoreflexió, autoaprenentatge, iniciativa...) que afavoreixen les relacions interpersonals.
Objectius
A continuació presentem els objectius que fan referència a aquesta activitat:
- Descobrir i aprofundir en el coneixement del litoral asturià.
- Ampliar la informació del bloc.
- Presentar i familiaritzar a l'alumnat amb noves modalitats de treball.
- Fomentar l'autoaprenentatge de l'alumne.
- Afavorir la reflexió crítica.
- Potenciar el treball individual.
Continguts
- Lectura, comprensió i síntesi.
- Treball cooperatiu.
- TIC.
- Estudiar una regió des de diferents punts de vista.
- Conèixer nous suports de treball.
- Capacitat per cercar recursos.
- Capacitat per vincular tots els coneixements tractats.
- Litoral, ports pesquers i arts de pesca.
- Activitat econòmica.
Descripció de l'activitat
Aquesta és la tercera activitat del bloc. Consisteix a realitzar una cacera del tresor centrada en conéixer una mica més el litoral asturià. El fet que ens va fer escollir aquesta opció va ésser que la regió asturiana combina la part interior de muntanyes amb la costanera i que cadascuna d'aquestes parts complementa l'altra i no es pot treballar-ne una sense la seva complementària.
Pel que fa les caceres del tresor, val a dir que són un tipus d'activitats didàctiques molt senzilles que consisteixen en un seguit de preguntes que disposen d'un conjunt de direccions web que serveixen com a directrius per tal d'assolir la resposta del que es planteja. Finalment, algunes inclouen la "Gran Pregunta" que requereix que els alumnes vinculin tots els coneixaments tractats anteriorment durant l'activitat.
Cal destacar que aquesta cacera del tresor és pròpia i que ha estat creada a partir dels principis més rellevants que conformen la costa asturiana i tot el que hi fa referència.
Avaluació
Pel que fa a l'avaluació, aquesta es troba àmpliament detallada dins la mateixa activitat.
REFERÈNCIES:
Cacera del tresor. 2009. XTEC. 9 gener 2011 a, http://webquest.xtec.cat/WebCaceres/index.htm
Competències bàsiques
La finalitat d'aquesta activitat és conèixer de manera clara les principals ciutats de la regió d'Astúries. Així mateix, potenciar les capacitats plàstiques i comunicatives. Hi relacionem les següents competències:
- Competències específiques per conviure i habitar el món:
- Identificar, localitzar i descriure les principals característiques naturals, humanes i socials d'un territori utilitzant conceptes i procediments geogràfics.
- Explicar els fenòmens amb l'ajuda de models, verificar la coherència entre les observacions i l'explicació donada, i expressar-la utilitzant diferents canals comunicatius.
- Participar en la vida col·lectiva de la classe, l'escola i la localitat, posant en pràctica habilitats socials que afavoreixen les relacions interpersonals.
- Competències comunicatives:
- Expressar idees i organitzar informacions de manera eficaç i intel·ligible sobre espais, fets, problemes i fenòmens geogràfics, històrics, socials, naturals i tecnològics.
- Comunicar idees i informacions de manera oral, escrita, visual i utilitzant les TIC per informar, per convèncer, per dialogar.
- Identificar informacions rellevants de l’àrea en textos que utilitzen diferents canals comunicatius i de procedències diverses.
- Competències metodològiques:
- Utilitzar habilitats de planificació del treball.
- Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació.
- Utilitzar el pensament crític i creatiu per a l’anàlisi de la informació, la resolució de problemes i la presa de decisions.
- Competències personals:
- Aplicar coneixements i habilitats en contextos familiars i del seu entorn.
- Dissenyar i aplicar projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa.
- Desenvolupar habilitats personals (autoestima, autocrítica, autoreflexió, autoaprenentatge, iniciativa...) que afavoreixen les relacions interpersonals.
Objectius
A continuació es presenten els objectius d'aquesta activitat:
- Treballar cooperativament i en petits grups de treball.
- Saber comunicar-se en públic i perdre la por escènica.
- Aprofundir en el coneixement d'una ciutat o poble.
- Potenciar les habilitats comunicatives i de persuació (descriure, explicar, justificar, interpretar i argumentar).
- Promoure la vessant creativa dels alumnes a través del domini de les habilitats plàstiques.
Continguts
- Lectura, comprensió i síntesi.
- Treball cooperatiu.
- TIC.
- Estudi d'una ciutat des de diferents punts de vista.
- Capacitat creativa per tal de produir una presentació visualment atractiva.
- Geografia i exploració del terreny físic.
- Actualitat.
Descripció de l'activitat
És una activitat pensada per nens de cicle superior 5è i 6è de primària. Aquesta tractarà de dividir la classe amb grups petits, cada un d’aquests grups triarà una ciutat o poble del principat d’Astúries. A partir d’aquí, hauran de buscar informació sobre la ciutat, fer un breu resum de les activitats principals que s’hi fan, explicar-ne les característiques principals i més rellevants i cada grup haurà de fer una petita exposició defensant la ciutat o poble triat. Finalment, cada grup haurà de fer un mural (Activitat de plàstica) de la seva ciutat triada, amb fotografíes, noticies d’actualitat, activitats que s’hi poden fer i patrimoni històric.
A continuació, adjuntem les ciutats i pobles a treballar i els següents enllaços que poden utilitzar pel desenvolupament de l'activitat:
A continuació, adjuntem les ciutats i pobles a treballar i els següents enllaços que poden utilitzar pel desenvolupament de l'activitat:
- Oviedo: http://www.oviedo.es/index.php/es/la-ciudad
- Gijón: http://www.gijon.es/page/33-la-ciudad
- Avilés: http://www.avilescomarca.info/asyportal/index.php?id_pagina=526
- Villaviciosa:http://www.villaviciosa.es/v_villaviciosa/apartados/apartado.asp http://www.villaviciosa.es/v_villaviciosa/apartados/apartado.asp?te=7
- Cangas de Onís: http://www.cangasdeonis.com/
- Ribadesella: http://ribadesella.es/
Avaluació
Aquesta activitat serà avaluada en dues parts, la part del mural i la part d’exposició a la classe. La puntuació anirà de la següent manera:
- Cada alumne, individualment, valorarà del 0 al 5 les diferents exposicions i els diferents morals, posant un 5 a la que li ha semblat més interessant o un 0 a la que no tant.
- L’alumne no podrà valorar la seva pròpia exposició i mural que han fet amb el grup.
Activitat 5 - Situem Astúries en el mapa
Competències bàsiques
Competències bàsiques
La present activitat té com a fita treballar la geografia i l'orografia a través de dos mitjans que trobem a la xarxa, com són el Google Maps i el Google Earth. A través del Google Maps, explorarem el terreny físicament a fi de determinar els principals elements que el constitueixen. Per mitjà del Google Earth, estudiarem les diferents formacions muntanyoses, així com els rius, llacs i altres elements significatius. Les competències que relacionem en aquesta activitat són:
Avaluació
Aquesta activitat serà avaluada tenint en compte els següents criteris:
- Competències específiques per conviure i habitar el món:
- Identificar, localitzar i descriure les principals característiques naturals, humanes i socials d'un territori utilitzant conceptes i procediments geogràfics.
- Explicar els fenòmens amb l'ajuda de models, verificar la coherència entre les observacions i l'explicació donada, i expressar-la utilitzant diferents canals comunicatius.
- Participar en la vida col·lectiva de la classe, l'escola i la localitat, posant en pràctica habilitats socials que afavoreixen les relacions interpersonals.
- Situar-se en l'espai, orientar-s'hi i desplaçar-s'hi utilitzant plànols i mapes.
- Competències metodològiques:
- Utilitzar habilitats de planificació del treball.
- Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació.
- Utilitzar el pensament crític i creatiu per a l’anàlisi de la informació, la resolució de problemes i la presa de decisions.
- Competències personals:
- Aplicar coneixements i habilitats en contextos familiars i del seu entorn.
- Dissenyar i aplicar projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa.
- Desenvolupar habilitats personals (autoestima, autocrítica, autoreflexió, autoaprenentatge, iniciativa...) que afavoreixen les relacions interpersonals.
Objectius
A continuació detallem els objectius d'aquesta activitat:
- Saber interpretar i utilitzar mapes.
- Saber situar diferents punts o elements en un mapa.
- Familiaritzar-se en la manipulació de relleus i les escales, i en les diferents llegendes que els configuren.
- Produir un material d'estudi propi.
- Utilitzar les TIC.
- Usar els diferents recursos amb rigor i criteri.
Continguts
- Lectura, comprensió i síntesi.
- Treball cooperatiu.
- Estudiar una regió des de diferents punts de vista.
- Conèixer nous suports de treball.
- Capacitat per cercar recursos.
- Mapes.
- Geografia i relleu.
Descripció de l'activitat
Aquesta activitat consisteix a complementar i farcir una silueta de la regió d'Astúries, tot ubicant les principals ciutats, així com també els elements més representatius del relleu i l'orografia asturiana.
Per tal de realitzar aquesta activitat, els alumnes disposaran de tres recursos: en primer lloc, la silueta del Principat d'Astúries. A continuació, un fragment de mapa extret del Google Maps per identificar i localitzar les urbs més rellevants. Finalment, un fragment de mapa extret del Google Earth, a fi d'ubicar les diferents variables del relleu.
A continuació, adjuntem els dos links que enllacen directament amb el Google Maps i el Google Earth, a fi de realitzar les activitats requerides. A mode d'incís, esmentar que el punt de partida dels mapes és a nivell general de l'Estat Espanyol. El propòsit tal com indica el títol de l'activitat és que els alumnes situin el Principat d'Astúries en el mapa, per la qual cosa es parteix d'aquest punt d'inici de caire més genèric i no tant específic. Així mateix, també adjuntem la silueta del Principat d'Astúries, a fi que els alumnes disposin de tots els recursos i materials necessaris per a desenvolupar de manera eficient l'activitat.
Avaluació
Aquesta activitat serà avaluada tenint en compte els següents criteris:
- Localització i identificació de les principals urbs i poblacions de la regió asturiana.
- Rigor en la ubicació.
- Compilació i situació dels elements orogràfics més rellevants de la zona, en matèria de muntanyes, rius, llacs, etc.
- Comprensió i assimilació del mapa i dels seus continguts.
- Producte final ben realitzat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada